OV chipkaart

Reizigers met visuele beperking

Bent u blind of slechtziend en reist u regelmatig met het openbaar vervoer? En doet u dat nu of in de toekomst met een OV-chipkaart? Dan is er speciaal voor u een OV-chipkaart reisproduct ontwikkeld, het Sentire reisproduct.

Speciaal reisproduct voor mensen met een visuele beperking

Sentire is een OV-chipkaart reisproduct dat ontwikkeld is voor mensen met een visuele beperking. U reist met Sentire op saldo tegen de gangbare tarieven. Met Sentire reist u met een lager instaptarief van € 1,50. Dit instaptarief is gebaseerd op de gemiddelde ritprijs in stads- en streekvervoer in Nederland. Sentire verkleint dus de negatieve gevolgen als er iets mis gaat bij het uitchecken.

Sentire biedt het verlaagde instaptarief in de bus, tram, metro en OV over het water in heel Nederland, waar met een OV-chipkaart op saldo kan worden gereisd.

Sentire is geldig vanaf het moment dat het op de persoonlijke OV-chipkaart is geladen totdat het product wordt stopgezet
Op het moment dat u Sentire aanvraagt wordt vastgesteld in welke leeftijdscategorie voor stads- en streekvervoer u valt. Zodra u in een andere leeftijdscategorie valt (bijvoorbeeld 65+), bent u verplicht om een leeftijdswissel aan te vragen. U krijgt dan een nieuw reisproduct met de bijbehorende leeftijdskorting. U moet een leeftijdswissel aanvragen binnen 3 maanden na uw 12de, 19de of 65ste verjaardag.
Sentire is bedoeld voor de blinde of slechtziende reiziger die af en toe gebruik maakt van bus, tram, metro en OV over het water.

De kenmerken van Sentire in het kort

  • Sentire kan uitsluitend op een persoonlijke OV-chipkaart worden geladen.
  • Sentire kan uitsluitend worden gekocht door reizigers met een visuele beperking, die in het bezit zijn van een OV-begeleiderspas (B) en een persoonlijke OV-chipkaart.
  • De aanschaf van Sentire is gratis.
  • Sentire is geldig vanaf het moment dat het op de persoonlijke OV-chipkaart is geladen totdat het product wordt stopgezet.
  • Als u reist met Sentire, wordt het lagere instaptarief van € 1,50 berekend.
  • Sentire is niet te gebruiken in combinatie met andere reisproducten die op de persoonlijke OV-chipkaart worden geladen. Als er naast Sentire een of meerdere reisproducten op de OV-chipkaart zijn geladen, worden deze andere producten verkozen boven Sentire zodra er wordt ingecheckt. U betaalt dan dus het instaptarief dat voor dat product geldt.
  • Als u een vervangende OV-chipkaart aanvraagt omdat uw OV-chipkaart is verloren/gestolen, defect is geraakt of niet meer geldig is, wordt Sentire automatisch teruggeplaatst op de vervangende kaart. Enige uitzondering hierbij zijn de NS zakelijke persoonlijke OV-chipkaarten en de NS trajectkaarten. Indien u voor een van deze twee soorten kaarten een vervangende OV-chipkaart aanvraagt, dan wordt deze geleverd zonder Sentire en moet u Sentire opnieuw aanvragen.

Aanschaf bij een balie

Sentire is verkrijgbaar bij de loketten van alle OV-bedrijven, behalve NS.

Schriftelijk aanvragen bij Connexxion

U kunt Sentire ook schriftelijk aanvragen. Download het aanvraag- en machtigingsformulier (pdf) om Sentire schriftelijk via Connexxion te regelen. U kunt ook bellen naar Connexxion: 0900 – 2 666 399. Binnen twee weken kunt u dan het Sentire reisproduct via een ophaalautomaat bij u in de buurt op uw persoonlijke OV-chipkaart laden. Hierover wordt u door Connexxion geïnformeerd.

Beëindiging Sentire

Sentire kan op elk moment worden stopgezet bij de loketten van de OV-bedrijven, behalve NS. Een beëindiging kan ook per post worden aangevraagd bij Connexxion, Afdeling OV-abonnementen, Antwoordnummer 2125, 8270 WB IJsselmuiden.

Waar is Sentire te gebruiken?

Sentire is te gebruiken in de bus, tram, metro en OV over het water in heel Nederland, waar met een OV-chipkaart op saldo kan worden gereisd.

Meer informatie

Lees meer over het Sentire reisproduct en de verschillende leeftijdscategorieën op de website van uw vervoerder.

Voor vragen over het reizen met Sentire bij de verschillende vervoerders kunt u ook contact opnemen met de klantenservice van de desbetreffende vervoerder.

Voor persoonlijke of specifieke informatie kunt terecht bij de Ooglijn via telefoonnummer: 030-2945444, bereikbaar maandag tot en met donderdag van 10.00 uur tot 15.30 uur.

Voor meer informatie over de Begeleiderskaart om te kunnen reizen bij NS, kunt u bellen met Klantenservice NS afdeling Begeleiderskaart telefoonnummer 030 – 235 46 61, van maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 12:00 uur. Of kijk op de website van NS. (nieuw venster)